NYE BORGERLIGE – PROFIL : ”FOLK
FRA MUSLIMSKE LANDE SKAL IKKE HAVE DANSK STATSBORGERSKAB.”
Selv om man har boet i Danmark i ti år, har ren
straffeattest og er i beskæftigelse, vil Nye Borgerlige stemme nej til at give
dansk statsborgerskab til folk fra »muslimske lande«.
Dansk
statsborgerskab skal ikke gives til folk fra »muslimske lande«.
Det skriver indfødsretsordfører for Nye Borgerlige,
Mette Thiesen, i en statusopdatering på Facebook torsdag.
»I Nye Borgerlige vil vi nemlig stemme nej til at
give dansk statsborgerskab til folk, der kommer fra lande baseret på muslimske
værdier,« står der i opslaget.
Sidste år gav Mette Thiesen udtryk for en lignende holdning, hvor det dog kun
var »troende muslimer«,
der ikke skulle kunne opnå statsborgerskab. Herefter sagde partiets formand, Pernille Vermund, at det gjaldt alle
muslimer. Berlingske har efter torsdagens opslag bedt Mette
Thiesen uddybe partiets holdninger.
Er der ingen undtagelser til
denne her regel?
»Nej. Så længe problemerne i udlændingepolitikken
ikke er løst fra bunden, så er man nødt til at lave noget som det her. Det er
simpelthen ren praktik. Vi kan se, at de her grupper er overrepræsenterede i
kriminalitetsstatistikkerne, og dem ønsker vi ikke at tildele dansk
statsborgerskab.«
Så når der skal stemmes om de
her halvårlige indfødsretsmeddelelseslove, så stemmer I nej?
»Hvis vi bliver stillet over for en blandet bunke,
som indeholder personer fra de her grupper, så vil vi stemme nej.«
Hvad hvis man er kristen og
kommer fra et land med en overvægt af muslimer – skal personen så heller ikke
have dansk statsborgerskab?
»Nej, det her er en praktisk måde at løse et problem,
som tal fra Danmarks Statistik viser, at vi har. Sådan må det være, når
politikerne ikke har ønsket at løse problemerne fra bunden, som er det, vi
ønsker. Så længe den ikke er det, er man nødt til at lave sådan nogle tiltag
som det her,« siger Mette Thiesen og fortsætter:
»Man skal også huske, at det ikke er en rettighed at
få dansk statsborgerskab. Vi skal udelukkende tildele statsborgerskab til dem,
som vi mener vil gavne Danmark, og som vil købe ind på danske værdier, og som
ikke begår kriminalitet. Det her er en stemmevejledning. Jeg vil selvfølgelig
også stemme nej til andre, jeg ikke mener vil gavne Danmark eller købe ind på
danske værdier.«
Så altså også selvom det er
kristne personer?
»Ja, på nuværende tidspunkt. Når udlændingepolitikken
ikke er løst fra bunden, så ja.«
Er det så en utilsigtet
konsekvens, at for eksempel kristne også bliver ramt?
»Sådan må det være nu. Når udlændingepolitikken ikke
bliver løst fra bunden, så må det være sådan her. Vi har ekstremt dårlige
erfaringer. Vi kan se det helt konkret i tal fra Danmarks Statistik, at
størstedelen af dem ikke er nogle mennesker, som vil gavne. Så er der nogle
enkelte, der vil komme i klemme, og sådan må det være.«
Det lyder, som om du synes, at
det er flertallet, der er problemer med?
»Vi kan se, at indvandrere og efterkommere fra de her
muslimske lande, der er præget af islamisk kultur, er overrepræsenteret i
kriminalitetsstatistikkerne. Og det er klart, at dem ønsker vi ikke at give
dansk statsborgerskab.«
En ting er at være
overrepræsenteret. Men hvor mange af dem fra de såkaldte »muslimske lande« er
der problemer med i jeres optik?
»Altså, det er jo et spørgsmål om at løse et konkret
problem. Når vi kan se i tal fra Danmarks Statistik, at vi har nogle mennesker
fra lande, der baserer sig på islamisk kultur, og hvor vi kan se konkret på
nuværende tidspunkt, at både indvandrere og efterkommere er overrepræsenteret i
kriminalitetsstatistikkerne, så har vi en klar holdning til, at dem ønsker vi
ikke at tildele dansk statsborgerskab, og derfor vil vi stemme nej.«
Men det, jeg prøver at forstå
er, om I mener, at det flertallet, der er problemer med?
»Vi laver en generel regel, fordi vi har erfaring
med, at de mennesker, der kommer fra lande, som er præget af islamisk kultur,
er overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikkerne. Det er ni lande på
nuværende tidspunkt. Derfor ønsker vi ikke at tildele dem dansk
statsborgerskab. Det er baseret på tal fra Danmarks Statistik, så det er sådan
set bare en helt konkret løsning på et problem.«
Hvilke ni lande er der tale om?
»Irak, Afghanistan, Iran, Marokko, Pakistan, Somalia,
Libanon, Syrien og Tyrkiet.«
Hvordan er de lande valgt?
»Vi kan se, at mandlige efterkommere af indvandrere
fra de her ni lande er mere end dobbelt så kriminelle som mænd generelt.
Samtidig kan vi se, at beskæftigelsesfrekvensen for de her efterkommere er op
til 25 procentpoint lavere end for danskere. Så tallene viser altså, at vi har
dårlige erfaringer med de her grupper.«
Det er en gruppebaseret tilgang.
Hvad forhindrer at lave en mere individuel vurdering i stedet?
»Hvis der kun var for eksempel 150 eller 200
ansøgninger hvert år, så var det noget andet. Men det her er mange tusinde. Så
kunne vi som folketingsmedlemmer ikke sidde og lave andet end at have samtaler
med folk.«
Hvad hvis man har været i
Danmark i 10 år og har en ren straffeattest og er i beskæftigelse?
»Jamen, hvis man kommer fra et af de her lande, så
får man ikke et dansk statsborgerskab på nuværende tidspunkt.«
Har du en vurdering af, hvor
længe folk fra muslimske lande ikke skal kunne opnå dansk statsborgerskab?
»Først skal vi have løst udlændingepolitikken fra
bunden. Og med det nuværende politiske klima og med det røde flertal kommer det
til at blive værre fremadrettet.«
Hvad betyder det at løse
udlændingepolitikken fra bunden?
»Det handler om vores tre politiske krav. Fuldstændig
stop for spontant asyl. At alle kriminelle udlændinge skal udvises efter første
dom, og at alle udlændinge skal forsørge sig selv,« siger Mette Thiesen.
Kommentarer:
Rejser man til et fremmed land og ønsker at indgå i dets fællesskab, så anerkender man som en selvfølgelighed dets kultur og traditioner, man kommer ikke med imperialistiske krav om at det fælleseskab skal give køb på sine traditioner for at give plads til ens medbragte. Det er ganske almindelig god opdragelse.
Ikke at jeg på noget tidspunkt tiltror de muslimske organisationer at hverken kunne eller ville forstå det, for i deres "korstog" mod vores danske traditioner, er det jo vigtigere for dem at vi får proppet mere islam ned i halsen, end det er at have respekt for dansk kultur og traditioner. Senest har vi jo set deres villighed til at ofre vores jødiske og homoseksuelle medborgeres ret til at føle sig trygge ved persionalet i sundhedssystemet, til fordel for fundamentalistiske muslimers krav på at bære en sharia-uniform.
Det er ingen ret at flytte til Danmark, fordi man gerne vil bo i Danmark og det er ingen ret at få et dansk statsborgerskab. Statsborgerskaer kan kun iflg. Grundlovens §44 tildeles ved særlov af det til enhver tid siddende Folketing og det er udelukkende et spørgsmål om de siddende Folketingsmedlemmer kan lide dig eller ikke.
Kan de ikke lide dig, fordi du er grim, dum, gnaven, muslim, kommunist, har grimt hår, gedehyrde e.lign., så er det bare ærgeligt, så bliver du ikke statsborger. Og ja, jeg ved godt processen i Folketinget pt. har karakter af samlebåndsforæringer af statsborgerskaber.
Politikere på Christiansbog kan næppe forvente ros for stort set ikke at have forstået de grund-læggende samfundsproblemer. Bragesnak i lange baner, således som det har kendetegnet Venstre i årtier, "strudsepolitik" og en alarmerende mangel på forstå-else af dansk kultur og demokrati. Borgerne - demomkratiets krumtap - kan faktuelt konstatere, at folkevalgte tillidsrepræsentanter i den "Christianborgske" osteklokke helt har mistet forståelsen af deres berettigelse.
Borgerne vælger tillidsrepræsentanter og ikke
omvendt. I min tid har tildelingen af dansk statsborgerskab til udlændinge
været præget af forsømmelighed fra Folketingets side. Der er ansvarspådragende
samfundsmæssigt og sammen med den førte udlændinge-politik er der kun en knage,
det hele kan hænges op på: landsskade. Og det er netop, hvad folkevalgte
tillidsrepræsentaner statsretligt er forpligtet til ikke at medvirke til. Dansk
politik har brug for personfornyelse, så borgernes interesser kan varetages
forsvarligt!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar