Han stod bag
folkestyrets største dumhed
Mød Hans Gammeltoft-Hansen, tidligere formand for
Dansk Flygtningehjælp og arkitekten bag udlændingeloven af 1983.
Forleden blev jeg kontaktet af en
dygtig, yngre journalist, kendt fra det hedengangne Radio24syv. Han planlagde
en række udsendelser om danmarkshistoriens største helte og skurke og var så
letsindig at lade mig vælge en skurk. Hans redaktionsprincip var enkelt:
Gæsten
bestemte.
Efter en
tænkepause frem og tilbage faldt mit valg på den tidligere formand for Dansk
Flygtningehjælp, Hans Gammeltoft-Hansen, med den begrundelse, at han var
hovedarkitekten bag folkestyrets største dumhed, udlændingeloven af 1983 – og
den deraf følgende muslimske masseindvandring.
Valget havde den
fordel, at skurken stadig lever, men mig bekendt aldrig har sagt undskyld.
Dette kunne naturligvis udløse lidt ballade i den københavnske overklasse og
kulturelite, men også give lidt opmærksomhed om udsendelsen, som nemt kunne
risikere at drukne i mediehavet.
Aftenen før, jeg skulle i studiet, skrev journalisten så, at det ikke gik.
Mit valg var for aktuelt og politisk og passede pludselig ikke ind i konceptet.
Jeg er vant til
den slags i mediebranchen. 25 års skribentvirksomhed for flere dagblade og en
fast ansættelse har givet mig et pragmatisk forhold til branchens udbredte
kujoneri og hykleri. Så jeg svarede journalisten med et ok og pøjpøj, mens jeg
smilede ved tanken om, at han netop havde foræret mig ideen til denne klumme.
For Hans Gammeltoft-Hansen er formentlig den største skurk i
folkestyrets historie siden 1849. Vist har der været krige, spektakulære
nederlag og mange andre konflikter før og siden. Først kom tyskerne, så kom
russerne og til sidst kom muslimerne, sådan som Ulrik Høy har været så umanerlig
direkte at formulere det. Men med sidstnævnte, altså muslimerne, er det efter
alt at dømme irreversibelt. Hundredtusindvis bor her, har fået statsborgerskab,
stemmer rødt, får børn hyppigere og tidligere og er overrepræsenteret i alle de
forkerte statistikker.
Alle ved det,
ingen kan, tør eller vil gøre noget ved det. I stedet lyder der fra
Christiansborg og den mangearmede indvandringsindustri de sædvanlige fraser om,
at ”vi” skal integrere indvandrerne bedre og undgå, at ”kriminalitetstruede”
unge havner i bander og klaner. Og så er der vist noget med, at vi skal sætte
vores lid til en kvoteordning for ”flygtninge” i EU.
Dansk
Flygtningehjælps tidligere formand var én af dem, der fik ulykken til at ske
qua sit virke i det centrale udvalg, der forberedte loven – ivrigt hjulpet af
venstrefløjen, Det Radikale Venstre og Socialdemokratiet – og modvilligt
assisteret af de borgerlige partier, der frygtede at miste regeringsmagten på
det spørgsmål. Fremskridtspartiet stemte som det eneste imod loven.
En ven til Hans Gammeltoft-Hansen sagde
i 1996 om ham, at han slet ikke kan tale om mennesker i flertal, hvilket var
ment som en ros. Men det udtrykker i kortform hans ideologiske horisont:
Individet er helligt.
Udlændingeloven af 1983 havde
mindst fire ulyksalige konsekvenser. Den første var juridisk, idet loven
udvidede flygtningebegrebet og behændigt sløjfede forskellen mellem migranter
og flygtninge. Nu var alle, der kom udefra, især fra de varme lande, de facto
flygtninge med retskrav på familiesammenføring og underhold. Samtidig blev
sagsbehandlingens bevisbyrde vendt på hovedet, således at det fremover var
statens pligt at bevise, at en asylant ikke var flygtning.
Udlændingelovens anden konsekvens er
nært forbundet med den første. Det nye retsprincip for flygtninge indebar en
ideologisk afpolitisering af fremmedspørgsmålet. Det blev nu noget, jurister
tog sig af, selv om forhold vedrørende statens ydre grænser og dens indre orden
netop er et grundlæggende politisk spørgsmål i enhver stat for alle borgere.
At juristerne med den nye
udlændingelov overtog administrationen af fremmedspørgsmålet fik en en tredje,
dybt asocial virkning. Det var akkurat ikke de velbetalte jurister og deres
politiske venner, der kom til at mærke indvandringens konsekvenser i deres eget
nærmiljø og sociale liv. Det var derimod underklassen og den lavere middelklasse
og deres børn i eller tæt på de nye ghettoer. Den herskende klasse indførte en
lov, som andre – og økonomisk svagere – måtte bøde for.
Ulykkens fjerde akt mærker stedse flere danskere. Økonomisk, demografisk, socialt og kulturelt, på uheldige dage selv i de fine kvarterer. Vi er nu et delt folk. Regningen kan vi sende til de daværende partier undtagen ét, men til én mand mere end nogen anden.
Kommentarer:
Ingen tvivl om at Gammeltoft-Hansen
stod som arkitekt bag en nærmest ufattelig lempelig indvandringslovgivning,
"verdenshistorens mest liberale", som R købte, og som så blev
accepteret fordi andre politikker skulle vedtages også, og på det tidspunkt var
mere presserende eller væsentlige. Og man kunne jo - med god ret, for der
fandtes ikke evidens for andet - henholde sig til forestillinger om, at der jo
nok kun ville komme 67 "flygtninge" om året, og hvis de skulle have
familiesammenføring ville vi maks tale om hundrede.
Jeg synes dog også at Lykketoft, Auken og Nyrup skal nævnes som skurke. På trods af advarsler, evidens og massiv folkelig modstand satte de skyklapperne på, og gjorde det nærmest kriminelt at være uenig. De skabte DF. Og er ansvarlige for stort set alle "integrations"-problemer i dag (dvs de helt forventede kultursammenstød og de massive udgifter).
Jeg synes dog også at Lykketoft, Auken og Nyrup skal nævnes som skurke. På trods af advarsler, evidens og massiv folkelig modstand satte de skyklapperne på, og gjorde det nærmest kriminelt at være uenig. De skabte DF. Og er ansvarlige for stort set alle "integrations"-problemer i dag (dvs de helt forventede kultursammenstød og de massive udgifter).
"1983-lovens vigtigste nyskabelse
var en stærkt forbedret retsstilling for asylansøgere. For det første fik
enhver udlænding, der ved grænsen søgte asyl i Danmark som første asylland,
krav på at komme ind i landet".
Denne formulering underkender faktisk, at man kan være rejst gennem flere lande for at komme til Danmark, da man blot skal vente med at søge asyl når man kommer til den danske grænse, således at Danmark bliver det første asylland. Logikken i, at man søger asyl i det første land man kommer til, underkender denne lov af 1983. Så forstår man bedre, at denne lov er blevet kaldt ”Verdens mest menneskevenlige udlændingelov.”
At Hans Gammeltoft Hansen havde en
indlysende personlig økonomisk interesse i flygtningespørgsmålet må være
tydeligt for enhver, som er i stand til at tænke nogenlunde logisk. Men det er
han da ikke alene om. Alle, der er involveret med integration af flygtninge
såsom socialrådgivere undervisere på sprogkurser o.s.v., og som har deres gode
arbejde med det, vil da være interesseret i at bevare det. Når integratione har
trange kår med hensyn til succes, kan man ikke lade være med at overveje, om
det reelt skyldes, at de beskæftigede i integrationsområdet er mest
interesseret i at bevare deres gode arbejde og beskæftigelse.
Det gælder såmænd også Røde Kors, Red
Barnet osv i dag. Det er en kapitalistisk milliardindustri, som har antallet af
"flygtninge" som produkt og den danske stat som kunde.
Ja vi burde have som noget helt
rimeligt at de dokumenterede effekten af deres arbejde og så bede dem om at
arbejde uden for landets grænser og ikke inden for. Læger uden grænser tog
deres titel med "uden grænser" til et andet niveau da de begyndte at
hjælpe smuglerne med et flytte folk over grænserne. Det er selvfølgeligt ikke
så farligt som at operere i krigszoner. Her skulle de bare vente på et opkald
fra deres partnere i land.
Vigtig historisk blog om en markant
ændring af det danske samfund.Lige som vi ser det helt aktuelt med den nye
klimalov, hvor der er bred politisk konsensus om 70% reduktion af CO2
udledninger uden at kende de økonomiske konsekvenser og hvor virkningen kun er
på det abstrakte plan - men hvor det tæller, hvordan man tager sig ud i
omverdenen som den gode rollemodel. Det var det samme i 1983; det gjaldt om at
pudse glorien og tage sig ud som det gode eksempel og være det "pæne"
samfund - uden at kende til alle de uheldige konsekvenser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar