Debatinterview
Interne
fordomme i etniske minoritetsmiljøer kan udvikle sig til racisme..
"Racisme findes
i langt de fleste befolkningsgrupper i verden. Man hierarkiserer
forskellige befolkningsgrupper ud fra forestillingen om, at der
knytter sig en særlig karakter, særlige evner og egenskaber til en
bestemt etnicitet, race eller religiøsitet. og på den baggrund
hierarkiser man bestemte grupper som værende mere eller mindre værd
end andre befolkningsgrupper," siger lektor og religionssociolog
Brian Arly Jacobsen. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix10. januar
2020, kl. 13:55
Af Freja
Cæcilie Petri Bondgaard
Brian Arly Jacobsen
- Født 1968.
- Dansk religionssociolog og ph.d.
- Lektor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet.
- Forsker i religion og politik.
Racisme
fra minoritetsgrupper opfattes "ikke som racisme på samme måde,
som hvis det kom fra en etnisk dansker", skriver borgerlig
debattør og folketingskandidat Ali Aminali. Men er der forskel på
racisme, afhængig af hvem der ytrer den?
Kristeligt Dagblad har
spurgt lektor Brian Arly Jacobsen om diskriminering blandt
minoriteter i Danmark
”Skrid
hjem til Iran og bliv hængt dit svin," råbte de efter Ali
Aminali, socialrådgiver og folketingskandidat for Det Konservative
Folkeparti. Kommentaren fra en ung ikke etnisk dansker faldt på
parkeringspladsen foran Bilka, efter Ali Aminali netop havde handlet
ind i Bilka med sin tre-årige søn.
Det
er ifølge Ali Aminali langt fra første gang, han oplever at blive
udsat for den slags hadefulde kommentarer, og han er ikke et isoleret
tilfælde. I sommers stod to
andre politikere med muslimsk baggrund også
frem i Kristeligt Dagblad og fortalte, hvordan de oplever chikane fra
trosfæller.
I
et debatindlæg i Berlingske kritiserer Ali Aminali, at der i denne
type sager ikke er en reaktion fra anti-racistiske og humanitære
organisationer samt ikke-vestlige meningsdannere, der til gengæld
blander sig, når racismen kommer fra en vesterlænding.
Kristeligt
Dagblad har spurgt Brian Arly Jacobsen, lektor og religionssociolog
på institut for tværkulturelle og regionale studier ved Københavns
Universitet, om der er forskel på, hvem der ytrer de hadefulde
ytringer, og hvor udpræget fordomme og racisme er i etniske
minoritetsmiljøer.
Brian
Arly Jacobsen, opfattes diskriminerende handlinger som et mere
uvæsentligt udtryk for racisme, hvis udtalelserne eller handlingerne
kommer fra ikke-vestlige danskere, end hvis det kommer fra en etnisk
dansker?
”Det
har større konsekvenser, når majoriteten benævner mennesker fra
Mellemøsten som for eksempel perkere og
dermed tillægger en minoritet bestemte negative egenskaber med en
racistisk stigmatiserende effekt. Når man internt i etniske
minoritetsmiljøer kalder hinanden for perkere med
en vis ironisk distance, handler det om at trække farligheden ud af
ordet. Det drejer sig om dominansforhold, og hvem der har magten til
at handle og sige noget betydningsfuldt og definere, hvad for
eksempel en såkaldt perker er.
Det
er sjældent, at de etniske minoritetsmiljøer har magten til at
kunne diskriminere i det danske samfund, og selvom vi i Danmark er
meget lige – og det i høj grad kommer etniske minoritetspersoner
til gavn – så ved vi også, at der stadig findes
ligestillingsspørgsmål, som kan rumme visse udfordringer.”
Hvor
stammer etniske minoritetsgruppers hetz mod hinanden fra?
”Racisme
findes i langt de fleste befolkningsgrupper i verden. Man
hierarkiserer forskellige befolkningsgrupper ud fra forestillingen
om, at der knytter sig en særlig karakter, særlige evner og
egenskaber til en bestemt etnicitet, race eller religiøsitet og på
den baggrund hierarkiser man bestemte grupper som værende mere eller
mindre værd end andre befolkningsgrupper. Det er et fænomen, man
kan identificere i de fleste kulturer.”
Hvor
hyppig er denne form for hverdagsracisme?
”Ali
Aminalis kalder det selv et udtryk for semiracisme, men for mig at se
er det i højere grad motiveret af politisk uenighed. For eksempel
bruges præmieperker ofte
i miljøerne til at udgrænse nogle af sine egne, som udtaler sig i
opposition til det, majoriteten inden for et etnisk minoritetsmiljø
måtte mene om forskellige spørgsmål. Det er derfor ikke
nødvendigvis et udtryk for racisme, men dermed ikke sagt, at der
ikke finder racisme sted. Der eksisterer fordomme mod andre etniske
grupperinger, end den man selv tilhører, og den slags fordomme kan
udvikle sig til racisme. Værst har fordommene mod jøderne været
blandt visse etniske grupper fra især Mellemøsten, men der blandt
tyrkere eksisterer negative holdninger til somaliere, og blandt
eks-jugoslavere til folk fra Mellemøsten. Sådan går fordommene på
kryds og tværs."
Er
hetzen mere udbredt nu end for et par år tilbage?
”Der
er ikke forskning på området, så jeg kan ikke pege på en stigning
eller et fald. Men fordomme eksisterer og er formodentlig forværret
de seneste år. Racisme-spørgsmålet har kvantitativt fyldt mere i
debatten de seneste år, og den generelle samfundsdebat afspejles
også i de etniske minoritetsmiljøer, hvor der internt diskuteres,
hvad fænomenet 'racisme' betyder, og hvordan de ser på hinanden.”
Er
det værre for offentlige personer eller florerer tendensen i ligeså
høj grad blandt almindelige danskere med ikke-vestlig baggrund?
”Det
er min klare opfattelse, at racisme findes på begge planer. Ligesom
der findes hverdagsracisme blandt danskere, findes den helt sikkert i
de etniske miljøer. Stemmer som folketingspolitiker Lars Aslan
Rasmussen (S), forfatter Sofie Jama og tidligere folketingsmedlem
Yildiz Akdogan (S) og mange andre har offentligt fortalt om chikane
fra etniske ligesindede, men her må vi igen adskille racisme fra den
politisk motiverede chikane. I mange tilfælde tror jeg især, det
handler om politisk uenighed, selvom andre faktorer også kan spille
ind som for eksempel fortolkninger af religion.
Når vi ser på
folketings- og kommunalvalg stemmer man i indvandrertunge bydele
generelt til venstre for midten og på Det Radikale Venstre, og
derfor kan konservative stemmer som Ali Aminali opleve modstand. Der
er flere repræsentanter fra de etniske minoritetsmiljøer, der har
fået mund og mæle til at formulere deres oplevelser om racisme
internt i de etniske miljøer end for bare 20-30 år siden. Det ser
vi med indlæg som Sofie Jamas og Ali Aminalis. Men fænomenet er
stadig så relativt nyt beskrevet, at der mangler at blive sat fokus
på det fra forskernes side.”
Hvorfor
er indbyrdes konflikter mellem etniske minoriteter fremherskende, når
man kunne stå sammen om at være minoritet i Danmark?
”Ligesom
danskere kan have en forestilling om, at kultur er en særlig
karakteregenskab, der knytter sig til en specifik befolkningsgruppe,
kan denne forestilling også gøre sig gældende blandt libanesere,
pakistanere, tyrkere, russere og så videre. Kultur kan bruges som
identitetsmarkør til at pege på sig selv
som værende noget særligt i kraft af sin etnicitet og omvendt pege
på andre grupper som mindre værd.
Derudover har det danske samfund
et enormt stort fokus på kulturspørgsmålet, både når det kommer
til etniske og religiøse spørgsmål, og så kan grupperne påtage
sig det italesatte syn på sig selv som en forklaringsmodel for egne
handlingsmønstre og sin interne måde at organisere sig på som
minoritet.
Når man kommer til et land som indvandrer, har man også
et sprog og en kultur med sig, og det bliver markører for de sociale
grupperinger, man skaber i det nye land. En del moskeer er
eksempelvis baseret på etnicitet. Indvandrere skaber også sine egne
sociale og kulturelle infrastrukturer, som anvendes i det nye land,
man bosætter sig, til at fremme ens livsmuligheder arbejdsmæssigt,
uddannelsesmæssigt, socialt og religiøst.”
https://www.kristeligt-dagblad.dk/de-interne-fordomme-i-de-etniske-minoritetsmiljoer-kan-udvikle-sig-til-racisme
Ingen kommentarer:
Send en kommentar