Krise. »Mening er
vigtigere end frihed,« mener Christian Egander Skov. Hans nye bog er et skarpt
opgør med en borgerlig ideologi på sammenbruddets rand og uden folkelig
relevans.
DEN LIBERALE BLINDGYDE
Måske kan det blå Danmark vinde regeringsmagten på den
omfattende kritik af regeringens minkhåndtering, men det vil forværre en dyb
krise for borgerligheden selv. I givet fald vil det være en sejr, som kalker
dybere nederlag og revner i fundamentet over og udskyder en nødvendig afklaring
af den hjemlige borgerligheds egentlige opgave.
Synspunktet er Christian Egander Skovs, yngre konservativ
historiker og debattør, som afleverer det i en bog, som Gyldendal snart sender
på gaden. Den har sin påstand som titel, Borgerlig krise slet
og ret, og jeg er kørt den lange vej ned til ham i det allersydligste
Sønderjylland for at afklare, hvad han mener. Om han virkelig mener det?
Tyve kilometer længere mod syd, og vi ville
være i Tyskland, lidt nordpå ligger småstaden Aabenraa, Christian Egander Skov
bor virkelig i den yderste, for tiden både ombejlede og forkætrede provins.
»Ja, det vil være skadeligt at vinde på minken, det vil borgerligheden ikke have godt af,« smiler den 37-årige, som foruden at være historiker med dyb indsigt i konservatismens historie er redaktør af det konservative Årsskriftet Critique.
»Der er en
selvafsløring i den borgerlige kritik,« fortsætter han. »Påstanden om Mette
Frederiksens magtfuldkommenhed hviler dybest set på en kritik af, at hun bruger
politik til at forandre.«
– Du er meget tæt på at erklære minksagen for ligegyldig.
»Slet ikke. Det er en gedigen skandale, og jeg kan godt
forstå det, hvis Socialdemokratiet taber folketingsvalget på den. Min kritik
gælder mere det, at otte borgerlige partier kun kan blive enige om at plukke
disse lavthængende frugter og ikke præsterer noget andet anliggende.«
Vi deler en lillebitte kande Bodum-kaffe
siddende ved bordet i stuen, udenfor leger ungerne tilsyneladende uanfægtet af
30 graders varme i en luft, som valgrygter også har gjort tyk som ærtesuppe, som
man siger. Nogen tid har det været på mode at beklage fraværet af bøger
omhandlende den borgerlige hensigt med det hele, nu kommer Eganders – som
kaldet eller som forbandet, heftig er den.
Borgerlig
krise med undertitlen »Det ideologiske opbrud
i blå blok« er påfaldende skånselsløs i sin diagnosticering og dissektion af
patienten, her er virkelig anledning til at bruge den gamle talemåde, at han
kaster en brandfakkel ind i den borgerlige debat.
Mod bogens slutning skriver Egander Skov,
hvordan minksagen illustrerer en borgerlighed, »som kun kan hente sin styrke
gennem manifestationen af sig selv som en kritisk position«. Den beskrivelse
giver åbenlyse mindelser om Venstresocialisterne i Preben Wilhjelms storhedstid
i 1970erne; man havde måske ikke så meget konstruktivt at byde på om samfundets
bedste indretning på den yderste venstrefløj, men kunne til gengæld levere
uforsonlig magt- og statskritik fra morgen til kvæld.
»Ja, det er sandt. Magtkritik er det, der
binder de borgerlige sammen i dag. Det gav god mening for et lille parti som VS
at indtage rollen som vagthund, men for borgerlige, som rækker ud efter mindst
halvdelen af befolkningen? Det er altså ikke meget opbyggeligt. I dag ved vi,
at Jakob Ellemann har omfavnet Arne-pensionen og kun kan svinge sig op til at
nedsætte en kommission, der skal finde på nogle ubestemte reformer. Det eneste,
man har at sige, er, at man ønsker et Danmark uden Mette Frederiksen som
statsminister. Det er ikke vildt imponerende.«
Den svigtede folkelighed
Egander Skovs hovedpointe i bogen er, at
borgerligheden må bestå af tre ligeværdige komponenter: det liberale, det
konservative og det folkelige. Svigtes den folkelige del, forsvinder den ikke,
men udarter til populisme, gold demagogi, som kun søger næring til demagogens egen
position. Det folkelige er ikke bare noget, man må leve med, det er en
uomgængelig komponent i en frugtbar borgerlighed.
Ifølge analysen har Venstre svigtet det
folkelige fatalt, samtidig med at man har vundet over konservatismen, ligesom
det også skete i 1950erne, da Venstre og Konservative blev nære allierede på
bekostning af sidstnævnte. Venstre bevarede sin mistro til staten, Konservative
overgav sig til en form for snusfornuft blottet for dybere ideologiske
pejlemærker, forklarede Egander, da jeg interviewede ham om konservatismen i
maj sidste år.
Men hvor konkret mener han sin kritik af det
konservative nederlag? Skal en konservativ i dag tilslutte sig regeringens
beslutning om at bestemme over gymnasieelevernes valg af
uddannelsesinstitution, eksempelvis? Det er en statsligt styret aktivitet, som
Venstre og Konservative ihærdigt har undsagt.
»Det er klart, at en borgerlig position som
den, jeg skildrer, sætter hensyn til samfund og sammenhængskraft højt. Det
omfatter for mig at se også en accept af håndfaste metoder, når man vil
håndtere integrationsproblemerne. Jeg er i tvivl, når det kommer til fordeling
af gymnasieelever. På den ene side ved vi, at den faglige kvalitet falder, når
antallet af indvandrere stiger i en klasse. Det forstår jeg godt, forældre vil
undgå. På den anden side, hvordan vil vi så undgå segregering? Der er heller
ikke frit gymnasievalg i dag. Herude på landet betyder aftalen, at mindre
gymnasier vil have bedre chance for at overleve. Spiller alt det ingen rolle
for det borgerlige Danmark?«
Ifølge Egander Skovs analyse befinder vi os i
dag i et postliberalt tidehverv indledt i 2015-16. Internationalt ses det med
Trump i USA, Marine Le Pen i Frankrig og Boris Johnsons epoke i Storbritannien.
Herhjemme havde Dansk Folkeparti ganske vist en voldsom opblomstring ved
2015-valget, men siden er der unægtelig kommet noget spagfærdigt over
partinavnets andetled, og dansk borgerlighed er derfor samlet set blevet
yderligere liberal.
I den forstand kan Borgerlig krise minde
om Michael Böss’ Liberalismens vildfarelser fra
sidste år. Men Egander pløjer dybere og tættere på den politiske agers skelpæle
i sin efterlysning af en borgerlig selvbesindelse – eksempelvis afhandler han
nysgerrigt og kritisk de hjemlige nationalkonservative, som er kommet noget i
modvind efter Putins krig i Ukraine.
Jeg spørger ham, om man ikke kan beskrive
hans eget ståsted som nationalkonservativt? Det afviser han, for ved det lidt
diffuse begreb forstår man gerne en position, som er direkte fjendtlig over for
de liberale værdier, og det er han ikke.
»Jeg plejer bare at kalde mig konservativ,
måske kulturkonservativ. Jeg er af den generation, der som helt ung deltog i
KUs store kapitalistkampagne. 20 år gammel boede jeg på et kollegieværelse og
deltog i KUs hypermaterialistiske kampagne, som vi betragtede som en stor
succes. Jeg gik rundt og smækkede klistermærker op med budskabet ‘Jeg elsker
mine ting’. Jeg havde ganske vist ikke så mange ting, men jeg havde da en
bærbar, jeg kunne sætte klistermærket på.«
Den position er Egander Skov vokset fra, mens
han beskylder det borgerlige Danmark for i virkeligheden at have overtaget den
i en oppustet og forvrænget velfærdsstatslig version, hvor konkurrencestaten
skal favorisere borgerens frie valg og individualismen. Den position vender
uvægerligt provinsen ryggen, tømmer den og fodrer en populisme, som ikke er den
glemte mands oprør, men de glemte steders hævn. Derfor taler han for en
styrkelse af civilsamfundet som et fungerende samfunds forudsætning; der må
være noget sammenbindende mellem individet og staten.
Egander Skov formulerer det også på en anden,
lidt mere højpandet måde. Han hævder, at borgerlige har forvekslet det sande
forhold mellem friheden og meningen – mellem det liberale og fællesskabet,
kunne man måske sige. Han formulerer det i bogen sådan, at borgerlige må nå til
den vanskelige erkendelse, at »den umiddelbare frihed kan ikke være den
politiske tænknings absolutte omdrejningspunkt. Mening er vigtigere end frihed,
for frihed uden mening er fortabelse«. Hvad mener han egentlig med det?
»Friheden er forudsætningen for at kunne
danne sin mening med tilværelsen. Men friheden er ikke målet, det er meningen
selv. Det er religionssociologen Peter Berger, der taler om en ‘epistemologisk
hunger’, en sult efter erkendelse, som alle er draget af. Mennesket hungrer
efter mening og realiserer sig selv i forbindelsen med andre mennesker. Man kan
sige, at hungeren efter mening er vigtigere end det materielle. Hvis en mand
har desperat brug for brød, stjæler han et. Kan han ikke finde meningen,
drukner han sig i Tivolisøen.«
Den teknokratiske midte
Når hans egen holdning er så fascineret af
Mette Frederiksens forsøg på at lave politik i stedet for bare at forvalte,
hvorfor insisterer Egander Skov så på, at et borgerligt regeringsprojekt må
bygge på den samlede flok af blå partier under anførsel af Venstre og
Konservative? Hvorfor ikke samle hen over midten og skære det kaotiske
småmylder på fløjene bort?
»Alternativet til blokpolitik er teknokratisk
centrumpolitik. Det er essensen af Lars Løkkes projekt, og det er essensen af
Mette Frederiksens nye appel til et regeringssamarbejde hen over midten. Den
slags invitationer ender altid med at handle om en form for teknokratisk
reformpolitik. Derfor risikerer man blot at forstærke det demokratiske problem,
fordi man afkobler folk og henviser dem til populistiske politikere.«
Egander Skov understreger, at det politiske
system nødvendigvis må tilbyde valg mellem forskellige anskuelser.
»Det kan give nogle debatter, som tager sig
grimme ud, men det er ikke mindre grimt, at politikere taler sig til rette i
salonerne, mens folk står efterladt på perronen. Prøv at se, hvad der skete med
den store koalition i Tyskland mellem CDU og SPD, die grosse Koalition. De to
centerpartier blev bare mindre og mindre, det slider at regere på basis af
midten, når fløjene ikke ansvarliggøres. Jeg tror simpelthen ikke på den måde
at føre politik.«
Samtidig er der det problem med et eventuelt
samarbejde mellem borgerlige og socialdemokrater herhjemme, at ikke kun det blå
Danmark har svigtet folkeligheden. Han skridter hurtigt dagens armodige
folkelige front af på den røde side: Mattias Tesfaye som udlændingeminister,
Kaare Dybvad som indenrigsminister og politisk ordfører Rasmus Stoklund, som
sidste år talte varmt om et værdifællesskab mellem fabrikkens
socialdemokratiske arbejder og den konservative direktør.
Tesfaye er overført til andet arbejde, det
samme er Dybvad, hvis forsvar for provinsen ikke længere fremføres med nogen
selvtillid af Socialdemokratiet. Stoklund? Egander Skov har ikke siden sidste
år hørt noget til hans varme følelser for Konservative.
Summen af de betragtninger giver jo et
nedslående resultat set fra Eganders position, påpeger jeg. Samarbejde med
Socialdemokratiet er umuligt, fordi dets folkelighed »er marginaliseret og kører
på dampene«, som han selv formulerer det. De blå, hævder han, kan ikke andet
end gold magtkritik. Og teknokratpolitikken hen over midten er ham en
vederstyggelighed, der bare forværrer problemerne. Det lyder næsten, som om han
personligt har udstukket ruten hen mod en klassisk katastrofepolitisk position:
Håber han inderst inde, de blå taber valget, så de tvinges til at starte
forfra?
»Jeg er fuldstændig uden håb, så det kan jeg
svare nej til. Jeg tror, vi får et forfærdeligt trist valg. Både i valgkampen,
og når valgresultatet gøres op.«
Støjberg som blå frelser?
Men så er der jo Inger Støjberg. Hun er mest
til stede i kulissen i hans bog, som er færdigskrevet, kort efter at hun
proklamerede sit nye parti. Han leverer her et skarpt opgør med Støjberg i sit
forsvar for den liberale retsstat: Hvem kan være interesseret i at leve i et
samfund, »hvor politik, prisværdige mål eller hellige hensigter trumfer
borgernes retssikkerhed«, som han spørger.
Hvor hun kan mene, at der er et problem med
barnebrude, kan andre finde det uomgængeligt med flere vindmøller i
Udkantsdanmark, mere overvågning, flere anholdelser, mindre privat ejendomsret,
udslettelse af minkerhvervet. Hans pointe: »Der er gode grunde til, at
borgerlige – uanset om de er liberale eller konservative – historisk har villet
hegne magten ind.«
Men Egander Skov skriver også igen og igen om
provinsens følelse af afmagt og afkobling, så man uvægerligt kommer til at
tænke på Inger Støjbergs nye partiprojekt. Er hun ikke slet og ret den
efterlyste folkelige komponent i det borgerlige Danmark?
»Støjberg har tydeligvis fundet et kolossalt
hul i det borgerlige Danmark. Indtil videre er det bare svært at se substansen
i hendes politik. Det er mit problem med hende. Håbet kan måske knyttes til et
projekt som hendes, men det kan også blot være endnu en populistisk reaktion på
borgerlige og socialdemokratiske regeringers politik. Hun tager fat på den
frustration, der føles i periferien, men hun har altså ikke et stærkt greb om,
hvad der så skal gøres. Hun sætter ord på afmagten og afkoblingen, men hvad vil
hun gøre ved det?«
Egander Skov understreger, at selvom
folkeligheden og dens fætter populismen skal anerkendes i det politiske, er det
ikke nok at udpege problemer og måske tale dem større.
»Måske bruger hun det bare til at tale sin
egen position op som en slags folketribun, måske er hun ikke interesseret i det
hårde arbejde med at finde løsninger på de problemer, hun udpeger. Der er en
fare for demagogi her, men det bliver interessant, hvad Inger Støjberg udvikler
det til.«
Hendes tilsynekomst – eller genfødsel, om man
vil – på den politiske scene er dog god for det borgerlige Danmark i den
forstand, at hun allerede har erklæret sig blokloyal og nok vil være lettere at
integrere i blå blok end et Dansk Folkeparti truet af opløsning.
»Men det havde altså været at foretrække,
hvis hun havde ageret som et korrektiv i Venstre, som nu står tilbage som et
entydigt urbant og liberalt parti. Så jeg ser alt i alt ikke så meget Inger
Støjberg som et håb, snarere som endnu et udslag af elendighederne hos lederne
af Venstre og Konservative, og her peger pilen først og fremmest på Jakob
Ellemann,« mener Christian Egander Skov.
Afslutningsvis spørger jeg den konservative
mand, om ikke hans tiltro til det stærke civilsamfund er en vandring i en
spøgelseslandsby. Som når venstrefløjen sætter lid til en folkelig
fagbevægelse, eller når liberale drømmer sig tilbage til andelsbevægelsen.
Egander Skov understreger, at han med bogen
ikke har søgt at skrive et politisk manifest med konkrete programpunkter. Han
vil i stedet »give de borgerlige et sprog at tale om kollektive problemer med«,
som han formulerer det.
»Her peger jeg på civilsamfundet og det
kommunitære. I mit eget lokalsamfund bor omkring 1.000 mennesker, og her er vel
30 foreninger. Jeg skal indrømme, at de fleste aktive efterhånden er ældre
mennesker, men civilsamfundet handler om andet og mere end det formelle
foreningsliv. Det handler om lokalsamfund og familier, dagliglivets faste
former. Selvom eksempelvis familien er under pres, så er det gode,
traditionelle familieliv stadig idealet for de fleste. Jeg mener ikke,
situationen er så grel, som du lægger op til. Hvis den var, ville opgaven
desuden bare være mere presserende. I sidste ende afhænger det frie samfund og
folkestyret af, at vi har et stærkt og velfungerende civilsamfund. Uden det
sidste forsvinder det første.«
Ingen kommentarer:
Send en kommentar